За авторката
Карен Бликсен — писателката, призната приживе за модерен класик и донесла на родната си Дания литературна прослава, е родена в датския град Рунгстед през 1885 година.
След като изучава изкуство в Копенхаген, Париж и Рим, през 1914 година тя се омъжва за своя братовчед барон Брор Бликсен-Финеке и двамата заминават за Кения, където притежават кафеена плантация. След развода си през 1921 година Карен Бликсен продължава да управлява сама плантацията, докато цените на кафето падат и тя е принудена да се завърне в Дания, където написва този незабравим разказ за всичко, преживяно на големия континент.
Съдържание
I. КАМАНТЕ И ЛУЛУ
-Фермата при Нгонг
-Едно дете от Кикую
-Туземецът в къщата на заселниците
-Газелата
II. НЕЩАСТНИЯТ СЛУЧАЙ
-Изстрелът
-В резервата
-Вамаи
-Ваниангери
-Вождът на племето Кикую
III. ГОСТИ ВЪВ ФЕРМАТА
-Големите танци
-Гост от Ази
-Сомалийските жени
-Старият Кнусен
-Един скитник намира подслон във фермата
-Посещение на приятели
-Един благороден заселник
-Крила
IV. ИЗ ДНЕВНИКА НА ЕДИН ПРЕСЕЛНИК
-Дивото помага на дивото
-Светулките
-Пътищата на живота
-Историята на Еса
-Игуаните
-Фара и „Венецианският търговец“
-Елитът на Борнмът
-За гордостта
-Биволите
-За двете раси
-Сафари по време на война
-Числата на суахили
-Няма да те пусна, докато не ме благословиш
-Лунното затъмнение
-Негри и стихове
-За златния век
-Историята на Китош
-Някои африкански птици
-Пания
-Смъртта на Еса
-Туземците и историята
-Земетресението
-Джордж
-Кеджико
-Жирафите заминават за Хамбург
-В менажерията
-Спътници
-Естествоизпитателят и маймуните
-Каромениа
-Пуран Синг
-Необикновена случка
-Папагалът
V. СБОГОМ НА ФЕРМАТА
-Тежки времена
-Смъртта на Кинанджуи
-Гробът в планината
-Фара и аз продаваме
-Сбогом
За книгата
„Извън Африка” (“Den afrikanske Farm”, “Out of Africa”) както е преведена на български от 1993 г., излиза на датски и английски език едновременно през 1937-а е и втората книга на Карен Бликсен след завръщането й в имението Рунгдстедлунд. „Африканска ферма” е заглавието, което авторката дава на книгата, предназначена за датска, а “Извън Африка” за английска публика. Двете заглавия указват две противопоставящи се, но и взаимно допълващи се перспективи, които вълнуват Исак Динесен в работния процес. Едната е на умишленото разграничаване, а другата─ на задължителното присъствие в атмосферата или в духа на континента. Дистанцията е абсолютно необходима, когато целта е да се постигне обективност при анализа; а присъствието е нужно, когато на преден план изпъква желанието да се ангажира емоционално, да преживее наново Африка. Заглавията са изразител и на психологичното състояние на Исак Динесен при създаването на романа, процес, по време на който тя прави така необходимата за нея самооценка и тълкуване на събитията от своя живот.
По своята същност книгата е автобиографична и разказва за осемнадесетте години, прекарани в далечния континент. Те са съществени за израстването на Карен Бликсен като личност─ заминава почти дете, а се връща зряла жена, вече сблъскала се с трудностите на живота. Минала е през изпитанието на брачния живот, открила, но и загубила истинската любов в лицето на английския благородник, авантюрист и търговец Денис Финч Хетън,, чийто самолет се разбива в близост до фермата й. С изграждането на кафеената ферма е създала свой свят, една своя Африка, която също трагично загубва. Това е период на градеж и разруха в най-общ смисъл, етап на преоценка на аза, на себереализация и на загуба на идентичността─ особено при смъртта на Денис Финч Хетън, когато Карен Бликсен осъзнава, че загубва и част от себе си. Това е период на духовна трансформация; доста по-късно, вече след завръщането й времето е излекувало емоционалните травми, но авторката има потребност да се обърне назад към преживяното в Африка, да го преосмисли и претвори със средствата на литературата. Този акт наподобява терапия, насочена към себе си, защото никой друг по-добре от постоянно анализиращата се и себетълкуваща се Карен Бликсен не би могъл да я проведе на родния й език.
Автобиографичният характер на романа предполага силно присъствие на авторката в него, очакване, което се оказва неосъществено. Първите четири части предлагат описания на един автентичен пасторал. Многобройните природни картини функционират самостоятелно, а не като съпътстващ основното действие елемент. Интересна основа за съждения дава структурата на романа, който условно може да бъде разделен на пет части според аналогичните им етапи в живота на Карен Бликсен. В своята реч „Девизи на моя живот” (“Mit Livs Mottoer og andre essays”, 1978) авторката определя всеки един от тях с мото, обозначаващо принцип за съществуване. Наративният подход, демонстриран тук, предлага на читателя възможност за субективно възприятие и осмисляне на Африка, придобиващо характера на лично преживяване, опитът от което се състои в морално израстване и води до промяна на светоусещането и стойностната система.
“Извън Африка” се различава значително от останалите произведения на Карен Бликсен по силното присъствие на многобройни биографични елементи. Описанието на живота в Африка обаче очевидно не е реалистично, защото в сюжета са включени само събитията, спомагащи за изграждането на онзи митичен идентитет, който авторката избира да създаде за себе си, като тълкува собствения си живот. Така например никъде в текста не се споменава и дума за несполучливия брак или последвалия развод. Книгата е откровено изражение и на радостта от живота, която не се среща никъде другаде в творчеството на датската авторка. Тук не става дума за някакво доминиращо екстатично чувство от усещането за живота по принцип, а по-скоро от преживяването в неговите конкретни измерения – от контакта с естественото, умело отразено в природните описания и ловните сцени.
Вече беше споменато, че „Извън Африка” схематично може да се раздели на пет самостоятелно и самостойно разделени части, които поради вътрешните логически връзки между тях в своето съчетание представляват едно неразривно цяло. Забележително е, че един от главните персонажи в романа е самата Африка, която като че се проявява по различни начини – едновременно е сцена за развитие на действието, но и отделен образ, обуславящ хода на събитията.
Част от информацията е от: https://biblioman.chitanka.info/books/18839



Коментари
Публикуване на коментар